Global Troubleshooter

Trust begins with you.
På ABB sätter vi kunderna i främsta rummet.

Om någon ringer mig är det oftast inte bara för att säga hej, utan för att de har ett tekniskt problem med en robot. Mitt team och jag är de som försöker att lösa problemen på distans för att få igång roboten igen. Det kan kräva en hel del research. Jag försöker alltid att sätta mig in i vad det är som personen i andra änden av luren upplever, samtidigt som jag har i åtanke hur maskinen ska fungera. Trots all den mjukvara som ABB utvecklar idag med syftet att underlätta felsökning, måste vi ändå kunna alla våra robotar väl – och vi har tillverkat dem sedan 1972! Med de nya modellerna kan vi stöta på helt nya typer av problem. Så på sätt och vis jobbar vi i teknikens framkant. Vi tar emot feedback från kunderna och löser sedan problemen genom ett nära samarbete med fabrikerna. 

Vi erbjuder teknisk support dygnet runt, alla dagar om året. Mitt team och jag pratar i princip robotar hela tiden! En gång, under en presentation för några kollegor som inte lägger ner i närheten av så mycket tid på robotar som vi gör, sa jag: “När roboten gör så här, så känner den att den har en ”over-torque” och därför larmar den“ och ”roboten rör sig så här för att den tänker så här”. Då utbrast mina kollegor: ”Hur kan du säga att en robot tänker och känner? Den är inte en människa, den är en maskin!” Jag kunde inte låta bli att skratta. När man jobbar så mycket med robotar som vi gör så lär man sig att varje robot har ett syfte. Det är vårt jobb att kunna robotarna utan och innan – och på något märkligt vis, känns det som om vi börjar förstå dem.

David Bild 1

Ingenting slår känslan av att ha hjälpt någon att lösa ett problem.

David Bild 5

David

Technical Support
Auburn Hills, USA

Teknisk support åt ABB:s industriella robotar

David började som trainee på ABB, inom Power Systems, i Mexiko 2008. Fyra månader senare gick han över till Robotics som Technical Support Engineer. Idag ansvarar han för ABB:s call center i USA där han, tillsammans med sitt team om 12 medarbetare, ger teknisk support dygnet runt till kunder som använder ABB:s industriella robotar. Förutom den glädje som David känner när han hjälper andra att lösa problem, tycker han det är stimulerande att hålla sig uppdaterad kring ABB:s spjutspetsteknik när den väl används ute hos kunderna.

A better world begins with you

follow us